Click Click

Pages

Thursday, April 14, 2011

Anak, zuriat, keturunan siapa yang tidak mahu?

Salam semua,
Semoga pagi jumaat kalian indah dengan rezeki kurniaan ilahi.
Allah berfirman yang bermaksud: “Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepada-Nya tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluk-Nya.” (Ar- Rahman: 29)
Saya mulakan post ini dengan Firman Allah dalam surah Ar-Rahman Ayat 29.
Seperti tajuk post ini, ada sesuatu yang ingin saya kongsikan dengan pembaca di luar sana (bajet ramai pembaca huhu)…Usia perkahwinan saya dan suami baru menjengah ke usia 2 bulan 1 mingu.. seperti pasangan yang lain juga, saya turut ditanya oleh teman2 rapat ‘dah ada isi ke’, ‘dah uwek2 ke’, ‘bile nk ade babynye’, ‘si polan si polan dah mengandung tau’…Ya Allah, sekarang ni saya masih mampu tersenyum dan beri jawapan “belum sampai rezeki lagi, masih berusaha”,...namun Buat kalian yang rezekinya murah syukur dipanjatkan ke hadrat ilahi jagalah amanah Allah itu sebaiknya..buat yang masih menunggu, masih berusaha, teruskan usaha murni kalian, teruslah meminta dan meminta dan berdoa, tawakal hanya pada NYA…
Seperti mana doa nabi zakaria (Surah Ali Imran Ayat 38) :
“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik.
Dan juga (Surah An Anbiya ayat 89)
"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku hidup seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi".

Siapa yang tidak mahu zuriat bukan? Itulah tujuan perkahwinan yang sebenarnya, menghalalkan segala sisi yang haram, menambahkan zuriat keturunan dan yang paling penting mencambahkan cinta bersama suami di jalan yang diredhai ilahi.
Pertanyaan-pertanyaan klise begini bagi saya sudah sinonim untuk pasangan-pasangan yang baru berkahwin. Namun agak menjengkelkan bila mana pertanyaan berikut disusuli pula dengan perlian ‘hai lambat la kamu ni’, atau pun ‘ hish Nampak sangat tak hebatnya’ atau mungkin juga ‘xterer la kamu ni’…Ya Allah saya kadang2 tidak faham dengan karenah manusia bilamana kekuasaan Allah itu menjadi tanda Tanya, menjadi bahan sindiran, mainan..alangkah bagusnya kata-kata tersebut digantikan dengan doa atau motivasi agar tidak mengguris hati orang lain seperti 'sabarlah insyallah ade rezeki tu' ataupun 'jgn risau aku sentiasa doa rezeki anak murah buat ngko' kan bagus begitu?tahukah kalian soal rezeki, jodoh, zuriat segalanya ditentukan oleh yang Maha berkuasa…siapalah kita untuk menidakkan kuasanya..
Ada juga saya lihat teman2 di FB menjadikan soal anak ini sebagai mainan…hingga mengguriskan perasaan yang lain...wahai kalian2 di luar sana usahlah membangkitkan sisi peribadi pasangan2 baru berkahwin di ruangan2 yang mampu dibaca umum..Lindungilah hati dan perasaan orang lain sepertimana kamu juga ingin orang lain menjaga hati dan perasaan kamu..
Maaf saya terlalu emosi kerana inilah yang saya lihat fenomena masyarakat kita.
Buat kalian yang sudah menerima rezeki drp NYA di awal usia perkahwinan sekalung tahniah dan jgn lupa sujud syukur di atas pemberian amanah ilahi itu…
Buat yang masih menunggu..janganlah kalian gusar, janganlah bersedih (La Tahzan)..kerana pasti ada rezeki buat anda, kamu2 di luar sana…percayalah....Buat yang masih bertanya dan inginkan mendengar khabar berita baik, apakata pertanyaan mahupun sindiran ditukarkan kepada doa..sesungguhnya doa itu adalah senjata umat islam.
"Apabila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia menyayangimu, Apabila Dia lambat makbulkan doamu, Dia ingin mengujimu, Apabila Dia tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada Allah.
Sesungguhnya perancangan Allah itu adalah yang terbaik melangkaui perancangan kita sebagai hambaNYA..wallahualam
Cantik sungguh mata baby ni kan?


Salam penuh kasih sayang,
~Putri Qaseh~




8 comments:

Anonymous said...

betul tu tak faham betul dengan sikap orang yang suka menanya tu kan... pegang perut sikit pun dah ada yang perli2 senyum tanya ada isi tak..hmmm...

Putri Qaseh said...

Anonymous : Itulah...Kalau saya senang jawab "ada" isi lemak huhu...takpela kita perlu redha sbb Allah lebih mengetahui segalany =)

Reen Tart Nenas said...

putri, itu fasa itu yg mmg akan selalu pasangan yg baru kawen alami. abaikan mereka k.

Putri Qaseh said...

Reen : Haah kan...mane2 pasangan baru kawen akan lalui fasa ini...no worries insyallah saya kuat..

amani.. said...

akak..bsabar byk2 na..

Putri Qaseh said...

Amani..thanks dik..doakan akak ye =)

Anonymous said...

tarikh nikah saya sama ngn awak..
saya pn mengalami situasi yg sama ngn awak..
cuba utk tipu diri sendiri dengan jadi lebih tenang dan sabar..tapi dalam hati hanya Allah saje yg tau.. =(

semoga lepas ni rezeki kite akan menyusul ye..Amiinn!!

Putri Qaseh said...

Anonymous #2 : Oh nikah 4/2/11 jugak ye..takpe kite terus kuatkn hati, tabah n sabar ye..insyallah rezeki setiap orang tu mmg ade, yg pnting doa, usaha, ikhtiar, tawakal..insyallah...