Click Click

Pages

Wednesday, June 6, 2012

Aku Terima Nikahnya..Yang Tersirat?

Salam dan Hai,


Ingin berkongsi suatu petikan yang menarik yang saya terbaca di FB..Tersentuh hati saya membacanya..sungguh berat tanggungjawab suami, jadi kita isteri-isteri usahlah menambah beban tanggungan mereka, sama-samalah menjadi isteri yang solehah, semoga rumahtangga kita diberkati Allah hendaknya..Amin


Pernikahan adalah suatu perkara yang dituntut dalam Islam, suatu ikatan yang menghalalkan segala yang haram, jangan dipandangan enteng urusan pernikahan ini, bukan untuk kehidupan sementara di dunia sahaja, hingga ke akhirat kelak insyallah..


Memetik petikan dalam post tersebut :


Aku nikahkan Dikau …… dengan anak ku ….. 

“Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM….”

Itu adalah tersurat. Apa yang tersirat? Yang tersirat ialah:

“Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia Akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemu-Mu Tuhan. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Tuhan.” 





Sampai jumpa lagi .

No comments: