Click Click

Pages

Saturday, August 4, 2012

Choclate Chips Ala-ala Famos Amos

Salam dan Hai,


Dalam kesibukan komitmen dengan study, saya berjaya juga baked 1st cookies untuk raya tahun ni, volla to my everafter choclate chips (ala-ala famos amos kunun).


Kalau tahun lepas, saya managed untuk baked 3 cookies Tart Nenas (seperti dalam post ini) , choclate chips, and cornflake madu..Tahun ini atas dasar kekangan masa dan waktu yang harus dibahagikan untuk study maka mungkin hanya ini satu sahaja, atau mungkin juga kalau sempat ya, cornflakes madu (sbb cornflake madu sangat senang pembikinannya)..Tart Nenas kegemaran saya terpaksa beli sahaja tahun ini..


Ini resipi asal saya dapat dari Myresipi, saya olah sikit-sikit sahaja :



My very first attempt using instagram huhu

Bahan-bahan ( 1kilo cookies = 100 keping )

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan padat gula perang *
  • 1 cawan mentega (~150gm)
  • 1 cawan minyak
  • 1 telor
  • 1 sb susu segar * (saya pakai lebih untuk effect creamy)
  • 1 sb susu cair * (pun saya tambah untuk ada rasa lemak manis)
  • 4 cawan tepong gandum
  • 1 sk garam *
  • 1 sk cream of tartar
  • 1 sk baking soda
  • ½ cawan walnut cincang
  • 2 cawan semisweet chocolate chips
  • 1 sk vanilla extract

Cara-cara

  1. Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati, masukkan juga tepung sikit-sikit.
  2. Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips
  3. Adunan nampak lembik, sudukan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.
  4. Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)
  5. Nota * Rasa agak manis, boleh kurangkan gula perang kepada ½ atau ¾ cawan. Jika mentega dah masin kurangkan garam kepada ½ sk.
  6. Cookies ini agak peroi (rapuh), jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.
  7. Walnut boleh diganti dengan kacang jenis lain
  8. 1) Sempena kempen kurangkan gula, sukatkan 3/4 cawan gula halus + 3/4 cawan gula perang 2)Tips utk dpt kan cookies yang tak terlalu rapuh - tambahkan tepung jagung ikut kesesuaian keras adunan (3) utk cookies yang bentuknya cantik instead of leper/merebak - selepas siap mengadun masukkan dlm fridge 30 minit, selepas tu boleh disudukan ke dlm dulang pembakar atau guna tangan, juga in between membakar simpan adunan dalam fridge supaya ia tidak cair.




Sekian dulu, dan selamat berpuasa semua.

3 comments:

Hati bahgia said...

aku lg xbuat ape2 pun beb.. busy... skrg.. semua beli.. hahhaha.. mak mertua siap ckp xbuat kuih ke thn ni.. hehhhehe

Putri Qaseh said...

Ko kate nak buat cornflakes maduu?aku ni pun tetibe je rase nk buat sbb choc chips ni sgt mudah tp org jual mahal..

Hati bahgia said...

klu adik aku tlg aku wat la.. tp last minit kot.. aku dh beli kerepek n kacang.. hehhehhe